Cresta del Diable

Crònica

L’escalada de la Cresta del Diable és una de les grans ascensions clàssiques del Pirineu per la seva estètica i magnífica escalada, per la seva roca formidable, pels seus passos aeris i pel compromís i gran caràcter que té.

L’itinerari discorre al voltant del marc incomparable del Balairus, Casterillou, Gran Facha, Frondiellas i inferns, a la zona del refugi de Respomuso a la Vall de Tenas.

Accés: La Sarra a Sallent de Gallego, seguir el camí del GR 11 fins al refugi de Respumoso, punt ideal per dormir. 2h 30min.

Aproximació: Des del refugi seguir el camí que puja a l’esquerra del barranc de Respomuso seguint el camí del Balitus bretxa Latour, al cap de mitja hora quan s’arriba a un petit collet, baixar a la vall per remuntar fins al desguàs del llac de Esclusera, on pujarem cap al llom de la dreta (vessant oest) seguint una diagonal de lloses blanques fins a la base del coll del Caní. Pujarem fins al coll grimpant en II º. per la diagonal d’esquerra a dreta (llosa llisa) o per unes grades més en la vertical i després diagonal a la dreta. (2h)

Descripció de l’itinerari: Començar escalant el Caní IV º (un pitó), aquest primer pas és un dels més impressionants i no està gens malament per començar, a partir d’aquí es fa difícil explicar gendarme per gendarme (important: trobarem un ràpel de 10m i un altre de 25m), però se segueix molt bé i és evidentment fins el trident, zona una mica més complexa, just abans dels tridents cal escalar un llarg de V º amb una travessia (1 pitó) i un petit sostre característic, i una vegada en els gendarmes més aguts, es poden evitar per l’esquerra. Després d’escalar la següent part es troba el segon ràpel de 25m, que és una mica difícil d’arribar-hi, en tot aquest tram intermedi trobarem fuites rapelant per l’oest. L’últim terç de l’aresta discorre per zones més afilades i horitzontals amb un pas final d’A0 (2 pitons) molt aeri. Després d’això es puja per l’est cap al pic Soulano 2911m, final de la cresta. Horari 6h 30min.

Descens: Hi ha dues opcions; baixar rapelant per la primera canal que es veu fàcil per l’oest o seguir l’aresta fins a la bretxa Demuré, un ràpel i desgrimpades. Potser el més ràpid és rapelar per la primera canal, en 4 ràpels d’uns 60m, hi ha alguna reunió intermèdia per a rapelar amb una sola corda de 60, però és més precari, en tota la baixada cal vigilar amb la caiguda de pedres.

Fitxa tècnica:

• Dificultat: D (V º, A0)
  • Orientació: Aresta de sud a nord
  • Lloc: Vall de Tena – Respomuso
  • Desnivell: 700m + 1300m acumulats
  • Temps d’ascensió: De 5h a 7h
  • Temps d’aproximació: 2h 30min + 2h
  • Temps de descens: 1h + 1h 30min + 2h
  • Material: Cintes, empotradors i friends
  • Equipament: ha cap pitó en els passos clau i en els ràpels.