Via ferrada Tossal de Miravet – Pont de Suert

Crónica

La via ferrada Tossal de Miravet es troba a tocar del poble del Pont de Suert al Pirineu de Lleida, és una bonica ferrada, atlètica i de passos variats. Va ser equipada el 2009 i a dia d’avui s’ha convertit en una gran clàssica, molt concorreguda i apreciada.

Descripció de l’itinerari:

La via comença per una zona tombada i fàcil, però ràpidament es posa molt vertical amb flanquejos i murs ben equipats. Al cap de pocs minuts trobem una bifurcació, si seguim rectes pel pilar principal, la ferrada discorre aèria i amb bons graons, i si seguim en travessa a la dreta desemboquem a la zona dels ponts, molt espectacular, tècnica i recomanable. Entre els dos ponts, un per anar i l’altre per tornar, es troba el primer desplom de la ruta. Després d’això sorgeixen diedres verticals fins arribar a la primera espatlla on es troba el primer escapament a l’esquerra que connecta amb el camí de baixada.

La segona part de la via ferrada solca murs verticals i dos desploms considerables, a destacar l’últim, aeri i físic amb el qual s’arriba al final d’aquesta part, que coincideix amb el camí de baixada. Aquest tram també té una fuita a esquerres a la meitat, en una feixa evident.

La tercera i última part es troba una mica separada de les parets inicials, a 5 ‘a peu fins a la base del mur gris situat més a la dreta. Aquesta secció és la més difícil, hi ha trams desproveïts d’esglaons i cal agafar-se a la roca per escalar, finalment, el desplom final té uns sis metres, cosa que obliga a fer molta força per superar-lo.

Per baixar del cim de l’agulla hi ha dues opcions, seguir el cable fins a un collet o baixar per una emocionant tirolina.

El descens:

El descens segueix per un camí evident i marcat però que en alguns moments està equipat amb cable per passar algun préstec més difícil.

Accés:

Des de Pont de Suert accedir al barri d’Aragó al costat oest del riu Noguera Ribagorçana, en 20 minuts arribem a la base de la ferrada per un camí marcat en groc. Les parets miren a l’est i al riu.