Via ferrada Foradada del Toscar

Crònica

La via ferrada de la Foradada del Toscar és una bonica ferrada, atlètica i amb múltiples passos variats. Es troba en un entorn preciós del Prepirineu al municipi del mateix nom, prop de la carretera que uneix Campo amb Aínsa. Va ser equipada al 2009 i a dia d’avui s’ha convertit en una gran clàssica molt concorreguda i apreciada.

Descripció de l’itinerari:

Es pot dividir en dues parts de forma natural gràcies a les dues agulles principals que recorre, la primera part és la més vertical i aèria. Comença per un marcat esperó per després d’un petit flanqueig endinsar-se en una gran xemeneia molt estètica. Tot seguit, va fent petites travesses cap a l’esquerra sortejant petites plaques per arribar a altres xemeneies, després de passar un pont de travessa de tren i un altre de cable, que donen accés al cim d’una agulla amb un bloc característic, tot seguit, hi ha una desgrimpada, més flanquejos cap a l’esquerra i més desgrimpades fins a situar-se darrere de l’agulla principal, a l’inici del gran pont penjant.

Un cop superat el pont hi ha una escapatoria cap al camí de baixada o se segueix pel segon tram de la via, ara ja menys vertical però molt bonic i agraït, va sortejant petits esperons, plaques i diedres, sempre lleugerament per la dreta fins arribar al cim de l’última agulla evident.

El descens:

Primer per un sistema de cordes fixes i posteriorment per un camí empinat cap a l’esquerra (oest) que a poc a poc es fa més agradable fins arribar a l’inici de la ferrada, per seguir per la pista fins al cotxe.

Accés:

Per la carretera nacional de Campo a Aínsa, aparcar a la dreta en una petita esplanada que hi caben uns 5 cotxes i on neix una pista amb forta pujada. Des de l’aparcament es veu un curiós monument a l’altre costat de la carretera. El camí fins al peu de la ferrada està indicat.

A 10 minuts de Campo i a 55 del Pont de Suert.

Fitxa tècnica:

• Dificultat: Mitjana
  • Orientació: Sud
  • Lloc: Foradada del Toscar – Ribagorça – Osca – Pirineus
  • Època: Tot l’any però evitant els dies de més calor.